*Klub českých turistů, Slovan Pardubice*

Krkonošské podhůří

Pardubice 12. října 2024

Z Horních Míseček do Jablonce nad Jizerou

Sobota 12. 10. 2024 --- Sraz v dostatečném předstihu na autobusovém terminálu MHD před nádražím ČD.

Odjezd --- Autobusem od hlavního vlakového nádraží ČD v 6:30 hod – nástup na terminálu A mezi stanovišti MHD č. 1 a č. 2 před budovou nádraží ČD. Trekové hole se ukládají do zavazadlového prostoru autobusu! Řidič autobusu nezodpovídá za povinné připoutání se pasažérů bezpečnostními pásy k sedadlu.

Trasa autobusu --- I/37 Pardubice – Opatovice n/L, D35 Opatovice – Libišany, D11 Libišany – Plotiště, I/35 Plotiště – Hořice, II/501 Hořice – L. Bělohrad, II/284 L. Bělohrad – N. Paka, I/16 N. Paka – Horka u St. Paky, II/293 Horka u St. Paky – Jilemnice, II/286 Jilemnice - H. Mísečky, 104 km.

V Horních Mísečkách vystoupí skupiny 1 a 2. Skupina 3 zůstává v autobuse a přejede do Jablonce nad Jizerou. Autobus pojede po silnicích II/286 a II/294 přes Vítkovice a Rokytnici nad Jizerou, 25 km. V Jablonci n/J. na náměstí vystoupí skupina 3. Autobus zde zůstává.

Odjezd zpět --- V 17:30 z náměstí v Jablonci n/J. přes Jilemnici, N. Paku, L. Bělohrad, Hořice, Opatovice n/L do Pardubic, 98 km. Předpokládaný příjezd do Pardubic v 19.30 hod.

Trasy --- Lze předpokládat kamenité cesty, zejména u trasy skupiny 1 méně schůdný terén s větším převýšením. Doporučuje se pevná obuv, trekové hole a dobré oblečení. Počasí zde může být v tuto dobu zrádné.

Trasa 1 --- 17 km https://mapy.cz/s/kegonuhana stoupání 503 m, klesání 1041 m. Trasa je náročná s výstupem do výšky 1400 m. Část kolem Kotle vede otevřenou krajinou nad hranicí lesa.

Popis trasy --- Po vystoupení z autobusu se vydáme přes Mísečky po žluté (Ž) značce, která nás spolu s červenou (Č) vede po Bucharově cestě. Na rozcestí Nad Jilemnickou boudou Č značka odbočuje, my však pokračujeme dále po Ž po Staré vozové cestě. Asi po 5 km půjdeme okolo pomníku Jiřího Vrabce a Miloslava Machka, kteří zde zahynuli v roce 1933. Pokračujeme stále po Ž kolem odpočinkového místa Bývalé Jestřábí boudy. Kopec vpravo nad námi je Vrbatovo návrší. Dojdeme k rozcestí Nad Kotelní jámou a odbočíme vlevo na zelenou (Z) značku. Vlevo od nás bude meteorologická stanice. Asi po půl kilometru dojdeme na nejvyšší bod naší trasy, na Harrachovy kameny (1421 m.nm.) kde je vyhlídkové místo. Pokračujeme dále po Z až na rozcestí U Růženčiny zahrádky, kde je odpočinkové místo. Zde se napojíme vlevo na červenou (Č) značku, která nás dovede až do cíle naší cesty. Nejprve jako vycházková trasa Liška a pak jako Jablonecká cesta. Mezitím mineme Dvoračky, rozcestí U Lesní školky a stále pokračujeme po Č přes Sachrův hřeben k odpočinkovému místu s přístřeškem Na Stráži. Zde máme za sebou asi 14 km. Komu ještě budou zbývat síly, může vystoupat na vrch Stráž se čtyřmi vyhlídkami. Odtud pokračujeme poslední 3 km, stále po Č, na náměstí v Jablonci n/J.

Trasa 2 --- 15 km https://mapy.cz/s/gudokozahu stoupání 291 m, klesání 829 m. Trasa je mírně náročná. Vede po zpevněných cestách, z velké části lesem.

Popis trasy --- Po vystoupení z autobusu se vydáme přes Mísečky po žluté (Ž) značce, která nás spolu s červenou (Č) vede po Bucharově cestě. Na rozcestí Horní Mísečky BUS pokračujeme rovně po silnici a napojíme se na zelenou (Z). Asi po 300 m Z značka odbočuje vlevo ze silnice na Krakonošovu cestu. Po ní a po Z dále pokračujeme pod Malou Kotelní jámu až na rozcestí Dvoračky, kde se napojíme vlevo na červenou (Č) značku. Dále pokračujeme stejně jako skupina 1. Dojdeme k rozcestí U Lesní školky a stále pokračujeme po Č přes Sachrův hřeben k odpočinkovému místu s přístřeškem Na Stráži. Zde máme za sebou asi 12 km. Komu ještě budou zbývat síly, může vystoupat na vrch Stráž se čtyřmi vyhlídkami. Trasa 2 s tím ale nepočítá. Je to dalších cca 0,5 km s převýšením asi 60m tam a zpět. Odtud dále pokračujeme poslední 3 km, stále po Č, na náměstí v Jablonci n/J.

Trasa 3 --- 7,5 km https://mapy.cz/s/karehasezo stoupání 331 m, klesání 331 m. Trasa je okružní, na vyhlídku Stráž a zpět, vede převážně po asfaltových cestách. Mohou se tu vyskytovat cyklisté.

Popis trasy --- Trasa začíná i končí na náměstí v Jablonci n/J. Po vystoupení z autobusu se vydáme směrem k železničnímu přejezdu, který je asi 50m od náměstí. Jdeme po červené (Č) značce v souběhu se zelenou. Za přejezdem Č odbočuje vpravo po místní komunikaci. Po ní dojdeme k parkovišti u mateřské školky. Zde jsou dvě možnosti jakým směrem okruh absolvovat. Pokud se budeme držet Č značky, zahneme za parkovištěm školky vlevo na pěšinu do lesa. Č značka nás přes obec Končiny dovede k přístřešku u rozcestníku Na Stráži. Je za posledním stavením v obci. Odtud je pak výstup cca 0,5 km s převýšením asi 60m k vyhlídkám na vrchu Stráž (782 m n. m.). Pokud zvolíme druhou možnost, pokračujeme u mateřské školky rovně po místní komunikaci. Kopírujeme cyklotrasu 4174, která asi po 100m odbočuje vpravo. Asfaltová cyklotrasa projde po místní komunikaci zástavbou obce a za posledním stavením vchází do lesa. Po výjezdu z lesa, asi po 400 m, projde několika zatáčkami. Po poslední pravotočivé zatáčce dáváme pozor a sledujeme mírně vlevo odbočující lesní cestu, u které končí asfalt. Prašná lesní cesta nás pak vede asi 2 km lesem pod vyhlídky na vrchu Stráž. Obě možnosti lze kombinovat, aby se nešlo stejnou cestou tam i zpět. Upozorňuji, že u druhé možnosti není obvyklé turistické značení a je třeba se trochu orientovat v terénu.

Možnosti občerstvení --- Na trase z vlastních zdrojů. V Jablonci n/J pizzerie U kouzelníka asi 500 m po zelené značce za kostelem a farou. Otevírá od 14 hod. Restaurace U Zemánků asi 300 m po červené za řekou Jizerou. Otevírá od 12 hod. Dále je na náměstí prodejna COOP. V sobotu má otevřeno 7 – 17 hod. Informace nejsou osobně ověřené, pocházejí z webu MAPY.cz.

Mapy --- Zelená edice map KČT číslo 22 Krkonoše.

Cena --- Dospělí členové 250 Kč, děti členské zdarma, dospělí nečlenové 350 Kč, děti nečlenové 50 Kč.

Přihlášky --- Přijímá Dagmar Ehrenbergerová, e-mail egova@seznam.cz, mobil 739 569 070. Při odhlášení od 14. dne před termínem akce a při nedostavení se k autobusu zaplatí každý stanovenou cenu v plné výši.

Trasy připravil a zájezd vede --- Lubomír Pecka, e-mail Lubomir.pecka59@gmail.com, mobil 723 820 253 Doporučuji vzíti sebou dalekohled pro podrobnou identifikaci viditelných objektů z vyhlídek.

Turisticko-vlastivědný text
Horní Mísečky - (z Wikipedie) jsou nejvýše položená horská osada v Krkonoších. Po správní stránce spadají pod Vítkovice. Byly vystavěny na svazích Medvědína v nadmořské výšce 1000 metrů. Nachází se na sever od Vítkovic a na západ od Špindlerova Mlýna. První horská bouda zde byla postavena v roce 1642. V počátcích své existence zde bydleli hlavně němečtí dřevaři a horníci. V polovině 20. století se tu prováděl rudný průzkum a ještě dnes tu jsou patrné zbytky hald hlušiny. V současné době slouží objekty v Horních Mísečkách hlavně k rekreaci.
Jablonec nad Jizerou - (z Wikipedie) První zmínky o obci jsou z 15. Století, ale osada tu zřejmě existovala už dříve. Na město byla povýšena v roce 1971. V současné době zde žije asi 1600 obyvatel. Patří do turisticky atraktivní oblasti Podkrkonoší. Z pamětihodností stojí za zmínku kostel sv. Prokopa, fara roubené domy u Jizery a v nádražní ulici. Dále památný dub na modré turistické značce směrem k nádraží, kaple Panny Marie. Zajímavostí je muzeum Četnická stanice na náměstí v budově městského úřadu. Otevírá v sobotu 10.30 až 16 hod.
Vyhlídkový lesopark Hlídka - na Stráži Nad Rokytnicí nad Jizerou a tím i nad údolím Huťského potoka se vlní hřeben, jehož jedním z vrcholů je 782 m vysoký vrch jménem Stráž. V roce 2021 vyrostl na vrcholové plošině kopce působivý vyhlídkový lesopark Hlídka na Stráži. Zahrnuje čtyři nové vyhlídky nazvané Horník, Liška, Ovce a Medvěd. Čtyři postavy ze znaku města Rokytnice nad Jizerou, které symbolizují čtyři vesnice, které se v dávných časech spojily v Rokytnici. Vyhlídky navrhli architekti z libereckého ateliéru Mjölk, kteří se rozhodli čtyři skalnaté výběžky, ze kterých je krásný výhled sám o sobě ozdobit vyhlídkami z kovu a dřeva. Výstavbu realizovala na základě výsledku výběrového řízení firma Strix Chomutov, a.s. za částku 9,0 mil. Kč. Stavby jsou propojeny lesní stezkou a doplněny lavicemi a stoly.
Vyhlídka Liška - (její dlouhé tělo stojí na kameni, ocas jí trčí do údolí) při pohledu z malé lávky, která stojí nedaleko společně s posezením, které je jako dělané pro odpolední svačinku. Výhled z hlavy Lišky každého nadchne panorama Lysé hory a Kotle (typické dominanty západních Krkonoš). V údolí Rokytnice nad Jizerou. Pouhým okem jsou vidět Dvoračky ležící v nadmořské výšce 1140 m na jižním svahu Lysé hory.
Vyhlídka Horník - která má výškové parametry rozhledny, se nachází na západním okraji vrcholových partií Stráže a je nejvyšší ze všech vyhlídek. Její vrchol se nachází ve výšce 778 m n. m. Přístup je umožněn po vysoké lávce a pak po pomyslné rozkročené noze horníka (jeho postava odkazuje na hornickou minulost Rokytnice) až do výšky přes 7m nad skalní blok, kterému místní horolezci přezdívají K5. Na její stavbu bylo potřeba zhruba 3,2 tun ocele a 5 m3 dřevěných fošen. Z této vyhlídky jsou vidět Paseky nad Jizerou i Ještědsko - kozákovský hřbet s ikonickým Ještědem.
Hora Stráž - plnila v minulosti funkci strážného vrchu. Hlídky ve středověku z vrchu strážily přístupové cesty a při ohrožení nepřítelem ze severu varovaly ohňovými signály okolní obyvatelstvo. Ohňové signály se měly dostat přes vrch Kozákov a další strážné vrchy až do středu Čech. Na kopci Stráž měla vyrůst rozhledna. Ovšem kvůli alespoň 35 metrové výšce by byla příliš drahá a tak se Rokytnice rozhodla vydat se cestou unikátního vyhlídkového lesoparku. Morfologie kopce se navíc ukázala jako nevhodná na stavbu vyhlídkové věže, jelikož při standardních výškách neposkytovala dostatečný výhled. Proto se autoři rozhodli pro koncepci několika zastavení na skalách, které vrchol kopce lemují. Původní myšlenka jedné rozhledny se změnila ve čtyři vyhlídky. Jsou přístupné zcela zdarma.

Vyhlídkový lesopark Hlídka na Stráži je součástí projektu s názvem "Česko-polská Hřebenovka – západní část – Rokytnice a Piechowice s výhledem na Krkonoše". V polském partnerském městě Piechowice vznikla vyhlídková plošina "Złoty Widok" (Zlatá vyhlídka), ze které je výhled na Krkonoše z druhé strany, než jaký nabízí Hlídka na Stráži. Vyhlídková plošina "Złoty Widok" (Zlatá vyhlídka) se nachází v nadmořské výšce 610 metrů na úbočí vrchu Drewniak 672 m. Tuto turistickou zajímavost Piechowic lze navštívit v části obce Michalowice. Nabízí se tu krásný rozhled na Vysoký jizerský hřbet s vrcholem Wysoki Kamień a na celé západní pásmo Krkonoš od hory Szrenica přes Violík, Sněžné jámy až po Vysoké kolo. Dobře viditelné jsou také domy v dolní části Szklarské Poreby.

Vytvořeno 26. září 2024 ..................................................................................................................................... Aktualizováno 26. září 2024